FİHRİST BİR ESER: MURAD-NÂME’DE MÛSİKÎ

AN INDEX: MUSIC IN MURAD-NÂME

FİHRİST BİR ESER: MURAD-NÂME’DE MÛSİKÎ

 
Author : Ubeydullah SEZİKLİ    
Type :
Printing Year : 8
Number : 26
Page : 126-149
DOI Number: :
Cite : Ubeydullah SEZİKLİ , (8). FİHRİST BİR ESER: MURAD-NÂME’DE MÛSİKÎ. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 26, p. 126-149. Doi: .
    


Summary
Murâd-Nâme Bedr-i Dilşâd’ın 830/1427 yılında Kâbus-nâme üzerine kaleme aldığı elli bir babdan oluşan manzum Türkçe bir eser olup, Sultan II. Murad’a ithaf edilmiş mesnevi tarzı ansiklopedik bir eserdir. Ayrıca Murâd-Nâme, Kâbus-Nâme’nin bir tercümesi gibi bilinse de aslında Kâbus-Nâme’nin şerhidir. Bedr-i Dilşâd'ın eseri kaleme aldığı üslup açısından değerlendirecek olursak; estetik duygusu yüksek, şairliği oldukça güzel, dili nerede nasıl kullanmasını bilen bir tavra sahip olduğunu söylemek gerekir. Bedr-i Dilşâd'ın eserine baktığımızda dinî ilimler, şiir, tıp, astroloji, astronomi ve mûsikî gibi döneminin bilim ve sanat dallarına yakınlığı göze çarpmaktadır. Birçok bölümleri genişleterek yazılmış aynı zamanda bazı bölümler eklenmiştir. Mûsikî de genişletilerek yazılan bölümlerden birisidir. Eser mûsikî hakkında köklü bilgiler vermekten daha çok konuyu bilenlere hatırlatıcı fihrist niteliğindedir. Özellikle makamlar kısmında On beşinci yüzyılın en önemli Türkçe eserlerinden birisi olan Kırşehirli Yusuf İbn Nizameddin’in Risâle-i Mûsikî’sinden örnekler vererek Bedr-i Dilşâd’ın eserinin Fihrist bir eser olduğu anlatılmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak Bedri Dilşâdın Nazım şeklinde kulakta kalıcı bir şekilde kaleme aldığı bu eser XV. Yüzyılın önemli kitaplarından birisidir. Makale boyutlarında çalışıldığı için sınırlı tutulan inceleme daha sonra yapılacak araştırmalara kaynak olacaktır.

Keywords
Murad-nâme, kâbus-nâme, bedr-i dilşâd , mûsikî.

Abstract
Murâd-Nâme is a literary work penned in verse about Kâbus-nâme by Bedr-i Dilşad in 830/1427. It is an encyclopedic work written in mat_h_nawi form and consists of fifty one chapters. It was dedicated to Sultan II. Murad. Although Murâd-Nâme is widely known as a translation of Kâbus-Nâme, it is actually like a commentary of it. Many chapters were added and the existing ones were extended. If we are to evaluate Murâd-Nâme in terms of literary style, it can be defined as a work with; high aesthetics senses, poetical language of high quality and appropriate use of language. The content of the Murâd-Nâme shows close connections with many disciplines of science and art of the time such as: medicine, astrology, astronomy, poetry, religious sciences and music. Chapter of music is among the extended chapters of Murâd-Nâme and it is more like a reminding index for those knowledgeable on the subject rather than being a chapter providing well-established information on music on its own. In this study; it is tried to be explained that Murâd-Nâme written by Bedr-i Dilşad is an index and this idea is supported by giving extracts from Risale-i Musiki which is one of the most important Works of XV. Century written in Turkish by Kırşehirli Yusuf İbn Nizameddin. As a result: Murâd-Nâme penned in verse form by Bedr-i Dilşad is one of the important books of XV. Century. This study, limited to the extents of an article, will be a source for the research to be carried out in this regard.

Keywords
Murad-nâme, kâbus-nâme, risale-i musiki, bedr-i dilşâd , music.